Första maj 2021 – Välfärden först

Efter ett prövande år har det blivit tydligt hur viktigt det gemensamma är för att vi skall stå starka. Välfärden måste alltid sättas först. Men inte minst i vår region ser vi att högern inte delar den tanken. Vi demonstrerade (ifrån soffan) denna första maj för en stark välfärd som skyddas från ideologiskt drivna privatiseringar, nedskärningar och från uppluckring av tanken om en välfärd som är lika för alla.

Även detta år blev det alltså ett i huvudsak ett digitalt firande. Det är naturligtvis tråkigt att vi inte fick ses men på olika sätt gjorde vi oss hörda ändå. Vi hängde rött från balkong eller fönster och det spelades in filmer och gjordes livesändningar rutom i landet. Här i Sundbyberg spelade våra kommunalråd, Peter Schilling och Ayla Eftekhari in en hälsning som publicerades redan på valborg som du kan se nedan. Även den nationella sändningen med partiordförande Stefan Löfven och LO:s ordförande Susanna Gideonsson finns att se längre ned.

Kommunalråden Peter Schilling och Ayla Eftekharis hälsning

Socialdemokraternas nationella sändning

Årets första maj-märke

En viktig del av det fysiska första majfirandet är att köpa årets första majmärke. Men för att göra det digitala arrangemang lite mer fysiskt har arbetarekommunen valt att skicka ut märket till alla medlemmar (bör finnas i brevlådan den 26 april). Är du inte medlem eller vill ha fler märken finns de att köpa här:

Köp av första maj märke (OBS alla medlemmar i Sumpan får ett märke gratis)

För den intresserade finns också alla tidigare första maj-märken (från 1894 och framåt) att beskåda här, det finns också en bok utgiven förra året som går igenom alla märken, den hittar du här.