Årets byggnad håller för framtiden

Under veckan besökte Peter Schilling ”Årets byggnad” i Sundbyberg 2020, bostadsområdet Alpha 1 i Fabriksparken i centrala Sundbyberg.

Kvarteret som ligger intill Marabouparken består av lägenheter, stadsradhus och takterrasser och har byggts i gammal industristil för att knyta an till områdets historia som industriområde. På taket är det solceller och byggnaden håller hög standard.

”Det är så här vi vill bygga i Sundbyberg. Modernt, energieffektivt men också bevara den historiska fabriksmiljön i byggnationen. Stå med båda benen stadigt i stadens historia samtidigt som man har blicken fäst mot framtiden helt enkelt”, säger Peter Schilling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Socialdemokraterna vill att alla ska kunna bo i Sundbyberg oavsett om man jobbar som busschaufför, undersköterska, rektor eller ingenjör. Därför behövs boende av olika slag i hela staden. Staden ska också präglas av varierande miljöer och när man beslutar om nybyggnation ska detta göras med tydliga krav på klimatsmart tänk och skapande av levande gemensamma ytor i alla områden. Oavsett som man föredrar myllrande shoppinggator eller stillhet i naturen ska man ha möjlighet att hitta just sitt smultronställe i Sundbyberg.