Företagen som gör Sundbyberg unikt

I torsdags träffade Alexandra och Peter Ingrid, som driver den moderna second hand-butiken Gammalt som Nytt på Esplanaden, och samtalade om situationen för småföretagare här i Sundbyberg. Hon berättade om hur svårt det är nu när folk undviker att handla och att hennes hyresvärd inte gett några hyreslättnader. Det är dock svårt nog även om man får hyreslättnader – det spelar trots allt ingen roll hur liten hyra om man inte har några intäkter alls.

Ingrids butik är bara en av många små näringsidkare som kommer att ha det tufft framgent och som inte har en stor global koncern i ryggen som kan hjälpa till ekonomiskt. Därför är det så viktigt att vi Sundbybergare stödköper saker lokalt för att minska risken att de tvingas bomma igen. Småföretagarna på och omkring Sturegatan lyfts ofta som något som gör Sundbyberg unikt, men det är inget vi får ta för givet.

Alexandra och Peter kommer att fortsätta besöka företag, organisationer och föreningar för att samtala om krisen och de träffar gärna dig! Tveka inte att höra av dig om du vill samtala eller tipsa om någon de borde prata med. Ta hand om er där ute och glöm inte att tvätta händerna.

Vill du veta mer om vad regeringen och Sundbyberg gör för småföretagare hittar du de åtgärder som tagits fram hittills här:

Regeringen: Ekonomiska åtgärder med anledning av Covid-19

Sundbybergs Stad: Förvaltaren ger tre hyresfria månader till drabbade företag