Peter på prao med Ayla på kollo

Sista dagen på Peter Schillings praovecka bar det ut på äventyr i skärgårdsmiljö på kommunens kollogård på Gräddö.

Med på besöket var även Unga örnar i Sundbybergs ordförande Ayla Eftekhari. På kollot fanns ett femtiotalbarn och tiotal ledare. Deltagarna är mellan 7 och 13 år och kommer från alla delar av Sundbyberg. Ledarna var ett glatt gäng med allt från 18-åringar till 50-taggare.

Peter och Ayla fick en grundlig rundtur på kollogården och fick höra hur allt sköts, mycket på ideell basis. Dessutom hanns det både med att kasta frisbee och delta i en pingisturnering. Roligaste stunden under dagen var kanske ändå att åka båt ut till en liten holme där ett några tappra hajkare hade spenderat natten och nu skulle komma tillbaka till kollogården. Barnens skräckblandade förtjusning och kommentarer om eventuella grund och andra grejer man kan råka ut för på sjön lockade fram mycket skratt.

Något som blev tydligt under dagen var hur otroligt uppskattat kollot är bland både deltagare och ledare. Att alla på lägret, såväl deltagare och ledare hade så olika bakgrunder stärkte bara känslan av hur viktig den här verksamheten är och att blandat är bäst!