Peter på prao

Under veckan kommer Peter Schilling, oppositionsråd för Socialdemokraterna i Sundbyberg besöka stadens hemtjänst, p-vakter, renhållarna som städar stadens gator och torg samt det kollo staden ansvarar för på Gräddö.

Samtidigt som Almedalsveckan är i full gång i Visby är Peter Schilling på prao i olika delar av stadens verksamheter.

– Det är viktigare att komma ut på våra arbetsplatser och träffa de som får samhället att fortsätta fungera, även när många av oss är på semester, än att vara i Almedalen, säger Peter Schilling. Det känns också bra att göra detta samtidigt som Almedalsveckan pågår. Detta är ett annat, mänskligare sätt att skapa de möten som Almedalen en gång var.

Först ut var en morgonrond med hemtjänsten. Klockan 0700 inleddes dagen med en genomgång av dagens uppgifter och schema i hemtjänstens lokaler på Franstorpsvägen. Efter genomgång följde Peter med Julieta på hennes besök hos brukare på Ågatan.  Besöken innehöll hjälp med morgonrutiner, disk och handling. Roligaste stunderna var när de äldre delade med sig av sina minnen från Sundbyberg och händelser förr i tiden. Något som blev tydligt under passet var vikten av att inte pressa schemat för de som jobbar i hemtjänsten, tempot måste vara anpassat för att ha tid att verkligen möta brukarna i vardagen.