Pressmeddelande: Vi kräver timeout för trakasserianklagat kommunalråd

De anställda på Sundbybergs kommun larmar om trakasserier och sexuella ofredanden. Socialdemokraternas Peter Schilling kräver att kommunstyrelsens ordförande agerar med omedelbar verkan.

I samband med att en toppolitiker från Miljöpartiet i Sundbyberg har blivit anklagad för trakasserier och sexuellt ofredande av anställda så kräver Socialdemokraternas kommunstyrelseledamot Peter Schilling att kommunstyrelseordföranden agerar. Ledamöter i kommunstyrelsen har ett arbetsgivaransvar som innebär att de måste säkerställa att anställda inte utsätts för trakasserier och kränkningar på arbetsplatsen. I väntan på att internutredningen ska bli klar så kräver Socialdemokraterna i Sundbyberg därför att kommunstyrelsens ordförande begär en timeout av det anklagade kommunalrådet.

– När kommunens anställda vittnar och slår larm om trakasserier och sexuellt ofredande ska ansvariga agera. Här ligger ett särskilt ansvar på kommunstyrelsens ordförande. Han måste ta sitt ansvar och garantera att alla som arbetar i Sundbybergs kommun har en trygg arbetsplats att gå till, säger Peter Schilling, kommunstyrelseledamot.

– Jag är säker på att Miljöpartiet som parti har en riktig moralisk kompass. De senaste uttalande och agerande från framträdande miljöpartister stärker denna bild. Sådant ledarskap borde rimligtvis genomsyra Miljöpartiet på alla nivåer, säger Peter Schilling, kommunstyrelseledamot.