Tänk globalt – agera lokalt

Med de orden i bakhuvudet promenerade vi på Sturegatan i fredags för att samtala med medborgare och passade på att besöka några näringsidkare. Det är en tuff situation för alla just nu men extra så för våra små lokala företag. Vissa av de vi pratade med talade om 50-70% kundtapp och andra har svårt att få leveranser sina varor levererade.

”Inkomsttappet är värre än viruset”, ”Det är jättebra med Förvaltarens hyressänkningar, men det hjälper ju inte om ingen handlar?” och ”Min kollega grät när hon fick höra om att Förvaltaren efterskänker tre hyror, det har räddat hennes verksamhet” var tre personer som beskrev hur tufft det är just nu. Januari och februari är vanligtvis inga stora shoppingmånader och få företag har råd att bygga upp stora överskott.

Därför vill vi uppmana dig att stödja ditt lokala näringsliv! Vi försöker själva att äta ute mer än vanligt, ser till att handla lokalt och passar på att göra de där inköpen som vi kanske dröjt med. Små men viktiga handlingar för att underlätta för Sundbybergs företagare och för hela staden. Vi vill att Sundbyberg ska vara en levande stad, inte en sovstad.

Om du följer myndigheterna rekommendationer och själv inte är i riskgruppen uppmanar vi dig att stödja dina lokala handlare.

Tillsammans tar vi oss genom krisen. Tillsammans är vi starkare.

Vänligen

Peter Schilling
Kommunstyrelsens ordförande

Alexandra Völker
Riksdagsledamot och ordförande för Socialdemokraterna i Sundbyberg

PS. Vill du att vi besöker just din verksamhet eller vill dela med dig av vilka utmaningar du står inför, tveka inte att höra av dig till oss! DS.